Historie
De historie van de Automobiel Sport Vereniging Hellendoorn (ASVH) gaat terug naar de Tien Landen Rit (TLR). Dit unieke evenement was feitelijk de basis voor de oprichting van de ASVH in 1974.
De TLR werd voor het eerst georganiseerd in 1967 door een aantal autosportfanaten uit Hellendoorn. Omdat het deelnemersaantal steeds verder toenam werd in 1973 besloten om de organisatie op een andere manier vorm te geven zodat meer binding tussen de deelnemers kon ontstaan. Dit heeft geleid tot de oprichting van de ASVH per 1 januari 1974.
De TLR werd een aantal jaren door de ASVH georganiseerd, maar in 1978 was het bestuur van mening dat het organiseren van één grootschalig evenement naast een groot aantal kleinere autosportactiviteiten moeilijk binnen de verenigingsstructuur te realiseren was. De TLR werd ondergebracht in een aparte stichting, terwijl de ASVH verder ging met het organiseren van andere autosportevenementen.
De ASVH concentreerde zich aanvankelijk op regionale kaartleesritten en een nationale toertocht (de Acht van Hellendoorn). Nadat de ASVH het verzoek kreeg om ondersteuning te verlenen bij de organisatie van de SLS rally, die eenmalig van start ging vanuit Hellendoorn, werd onderzocht of het ook mogelijk was de rallysport aan de activiteiten van de ASVH toe te voegen. Hierdoor is de Hellendoorn Rally ontstaan die organisatorisch werd ondergebracht in de Stichting Auto Sport Oost Nederland en nog steeds een grote binding heeft met de ASVH. Voor het organiseren van een groot rally evenement zijn enorm veel officials nodig, zeker op de dagen waarop de rally wordt verreden. In die periode werd een beroep gedaan op andere rallyorganisaties om bemensing te realiseren voor specifieke onderdelen van de rally, zoals het afzetten en bemannen van klassementsproeven, servicepark en het wachtpark. Op haar beurt leverde de ASVH ook officials aan die andere rallyorganisaties. Daaruit ontstond de Officialcommissie die zich vooral richtte op rallyactiviteiten. De snelheidswedstrijden, waartoe de rally's behoren, vallen organisatorisch onder de KNAF. De KNAF geeft hiervoor specifieke licenties uit aan deelnemers en officials. Omdat de activiteiten van de ASVH geen snelheidswedstrijden betreffen en daarom onder de NRF vallen is de Officialcommissie als een zelfstandige vereniging verder gegaan.
Omdat er in de wintermaanden weinig autosport werd bedreven in Hellendoorn kwam één van de leden op het idee om een slalom te organiseren op een besneeuwde parkeerplaats bij het Avonturenpark Hellendoorn. Deze sneeuwslalom was de aanleiding voor het organiseren van behendigheidswedstrijden op een afgesloten parkeerplaats of op afgesloten wegen. Hiervoor werd door het bestuur van de ASVH een commissie behendigheidswedstrijden opgericht. Deze activiteit is inmiddels beëindigd omdat de bijkomende risico's financieel niet langer verzekerd konden worden.
In 1986 wilde een aantal ASVH leden proberen de oud deelnemers aan de TLR weer bij elkaar te brengen met een reünie. Een rit richting Oostenrijk was daarvoor een goede gelegenheid. Deze rit kreeg de naam Europarit. Het bestuur van de ASVH benoemde daarvoor een commissie. De eerste Europarit werd uiteindelijk in 1988 door 22 equipes verreden. De rit was een groot succes en vanuit de ASVH-leden kwam het verzoek een tweede editie van de Europarit te organiseren en deze ging in 1989 van start met 31 equipes. De Europarit is sindsdien een vast onderdeel op de ASVH-jaarkalender geworden.
In de loop der jaren zijn tal van ritten en evenementen op de ASVH-jaarkalender te zien. Het Kaartlezen waarbij maandelijks in competitieverband een route met vele navigatie- en behendigheidsuitdagingen wordt verreden in verschillende klasses. De Omloop is een 2-daagse toertocht waarbij doorgaans de landsgrens wordt gepasseerd en die vooral in het teken staat van sportiviteit en gezelligheid. De CAR (Continental ASVH Ralley) is een meerdaagse toertocht over de Britse eilanden waarbij het om de prachtige routes en de gezelligheid gaat. De acht uren van Hellendoorn is een grote kaartleesrit die voor diverse kampioenschappen meetelde. De Klassiekers Events zijn evenementen waarbij vele autoliefhebbers samenkomen en genieten van een grote variëteit aan voornamelijk old- en youngtimers. De zomerrit en de vakantierit zijn compacte ritten voor een breed publiek. En de Arctic Experience is een avontuurlijke toertocht van 7-8 dagen door sneeuwgebieden met vele uitdagingen op het gebied van navigatie en wagenbeheersing.