Automobiel Sport Vereniging Hellendoorn
 

Vooruitblik CAR-Rally Noorwegen 2021

Deelnemers ASVH CAR 2021
Deelnemers Car-Rally 2021.pdf (104.61KB)
Deelnemers ASVH CAR 2021
Deelnemers Car-Rally 2021.pdf (104.61KB)



Een update van de organisatie:

Onverwachts kregen we bericht van Bureau Scanbrit dat we naar Noorwegen konden. Gelijk gebeld en gezegd dat wat we al eerder hadden opgegeven, wilden doen. Dinsdag met onze vaccinatiebewijzen en mondkapjes op weg naar Kiel. Na ontscheping  in Göteborg Zweden richting Noorwegen. Het grootste gedeelte hiervan was autoweg. De 3 stopplaatsen die we ingepland hadden waren door Corona gesloten. Pas na Hamar was er iets open. Verder hadden we een uur vertraging aan de grens met Noorwegen voor controle van de vaccinatiebewijzen. Uiteindelijk zijn we op de bestemming van deze dag in Skeikampen aangekomen waar we overnachten in een hotel op 700 meter hoogte.

Na het ontbijt weer op weg. Vandaag bestond de route voor de helft uit onverharde wegen. We reden over de Peer Gynt Vegen. Deze weg bestaat uit 2 gedeelten: Het eerste van Skei naar Vinstra. En het tweede gedeelte van Vinstra naar Kvam. De weg vervolgen over lokale wegen naar Vagamo. Hier was tevens een stopplaats om daarna weer de hoogte in te gaan naar 1200 meter over de onverharde weg naar Lesja. Verder vervolgden we de route naar Andalsnes, het eindpunt van deze dag. De volgende dag reden we van Andalsnes naar Loen, ook wel The Golden Route genoemd. We begonnen met het bestijgen van de Trollstigen. Helaas hoe hoger we kwamen hoe dikker de bewolking werd. Dus geen wandeling gemaakt naar het uitzichtpunt en reden we door en daalden af naar Eidsdal. Al snel klaarde de lucht op en kwam de zon te voorschijn. Na een lange afdaling kwamen we in het aardbeiengebied. Hier hebben we een koffiestop gevonden, die in september ook voor ons open is. Na genoten te hebben van een kop koffie met aardbeientaart vervolgden we de weg naar Eidsdal voor de fjordoversteek en dan verder te rijden naar Geiranger. Daarna weer omhoog naar het plaatsje Grotli en dan over de oude weg naar Strijn. Een smalle weg die voor de helft onverhard is. Helaas komt het voor dat deze weg door de weersomstandigheden is afgesloten. Maar we hadden dit keer geluk en hopen dat we deze weg ook in september kunnen rijden. Vervolgens kwamen we weer op de nieuwe weg uit om door te rijden naar Loen voor onze overnachting. Vandaag gingen we van Loen naar Ardalstangen. Een route zonder onverharde wegen maar wel met tunnels. Van Loen reden we eerst naar Skei i Jolster, waar we een winkel bezochten met Noorse artikelen. Hier stoppen we ook tijdens deze rit. Toen reden we richting Sogndal met onderweg nog een stop bij een Gletsjermuseum. Verder richting Vos met nog een fjord oversteek. Weer omhoog rijdend om tussen de vele watervallen af te zakken naar Aurland. Het laatste stuk nog via een smalle weg omhoog naar de 1300 meter met onderweg mooie uitzichten op de Sogndalfjord om vervolgens aan te komen in de overnachtingsplaats Ardalstangen. Ardalstangen – Fagernes. De laatste dag weer in Noorwegen. Vandaag hebben we een route uitgezet die wij zelf in 1984 voor het laatst hebben gereden. De andere keren dat we deze route wilden nemen was de weg afgesloten. De weg is wel veranderd toen gravel nu netjes geasfalteerd. Hopelijk kunnen we het in september ook rijden. Hierna namen we een van de mooiste wegen van Noorwegen. We hebben deze route ook eerder gereden alleen was de sneeuw aan beiden kanten 3 meter hoog. Afdalend kwamen we in Lom uit, waar een van de mooiste en oudste houten staafkerk van Noorwegen staat. Dan verder rijdend over de lokale weg met een stukje onverhard er tussen, stegen we weer omhoog naar de hoogvlakte van 1400 meter met mooie uitzichten. Verder afdalend om uit te komen bij onze overnachtingsplaats in Fagernes. Fagernes – Göteborg. Vandaag vroeg op voor de rit naar Göteborg Zweden. Na een goed ontbijt gingen we op weg, de eerste 150 km door een bosrijk gebied en daarna meer bebouwing en werd het drukker op de weg naar Oslo. Via tunnels onder Oslo door de weg op naar Göteborg. We hadden nu mazzel dat de stopplaatsen voor koffie/lunch open waren. Na de stops zijn we weer doorgereden om omstreeks 16.00 uur bij de Stena-Line in Göteborg aan te komen voor de oversteek naar Kiel. Aan boord gegeten en nog even nagepraat over deze rit om daarna heerlijk te slapen. De volgende dag na aankomst in Kiel zijn we huiswaarts gereden.

De uitzetters, Nico en Marwi


Eerder geplaatste update:

In De Uitlaat van 2020-2 hadden we geschreven dat we de voorbereiding van de rit op een laag pitje zouden zetten gezien de situatie. In het nieuwe jaar zijn we toch weer optimistisch. We hebben intussen informatie vanuit Noorwegen binnen en al zit Noorwegen nu (15-02-21) nog op slot, zijn we hoopvol dat we in september die kant op kunnen gaan. We hebben de draad weer opgepakt, hieronder dan de opzet van de rit.

Zo.  19-09-21    Overtocht Stena Line Kiel – Göteborg:

De start van de Car-Rally is bij de terminal van Stena Line in Kiel. De inscheping is om +/- 16.00 u. voor de overtocht naar Zweden.

Ma. 20-09-21    Overnachting Skeikampen:

Aankomst Göteborg 09.00 u. Van hieruit rijden we naar Skeikampen in Noorwegen. Vandaag is het grootste gedeelte autoweg tot Lillehammer. Daarna gaan we de autoweg af om aan het einde van de middag op de bestemming aan te komen. (+/- 540 km)

Di.   21-09-21    Overnachting  Andalsnes:

Deze dag wordt meer het ruige gedeelte verkend. Een groot gedeelte wordt over onverharde wegen gereden. Beginnend met de Peer Gyntvegen tot het hoogste punt. Dan zakken we af om vervolgens weer omhoog te gaan om over het Sladalsvei gebergte te rijden. Het laatste stuk gaat door het Romsdal. (+/- 260 km)

Wo. 22-09-21    Overnachting Loen:

Vanaf  Andalsnes rijden we over de Trollenweg via Eidsdal, Geirangen, Tafjord en als eindpunt Stranda, ook wel The Golden Route genoemd, naar de eindbestemming Loen aan het Innvikford. Bij goed weer gaan we onderweg naar het bekende uitzichtpunt Dalsnibba vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over het Geirangenfjord. (+/- 260 km)

Do.  23-09-21    Overnachting Ardastangen:

Een dag vol met gletsjers en tunnels. Hierna rijden we het laatste gedeelte door een landschap met veel watervallen die van grote hoogte naar beneden denderen. Tot slot rijden we over de Blåskvalen, waar je een prachtig uitzicht hebt over de Sognefjord. Als dit laatste niet kan vanwege het slechte weer, nemen we de nieuwe 24 km lange tunnel hier onderdoor. Overnachting in Ardalstangen aan de Ardalsford. (+/- 340 km)

Vrij. 24-09-21    Overnachting Fagernes:

De één na laatste dag rijden we over het Bøverdal met haar indrukwekkende bergen en gletsjers naar bergdorp Lom met de bekende zuilenstaafkerk uit de 12 e eeuw om dan verder te rijden door een afwisselend landschap naar Fagernes. (+/- 390 km)

Za.   25-09-21   Overtocht Stena Line  Göteborg – Kiel

De laatste dag weer richting Göteborg. Er wordt hoofdzakelijk over de autoweg gereden om op tijd bij de terminal van Stena Line aan te komen waar we om +/- 16.00 u. inschepen. (+/- 440 km)

Op de boot wordt ’s avonds afscheid van elkaar genomen onder het genot van een drankje.

Zo.  26-09-21    Aankomst Kiel 09.00 u. Ieder rijdt op eigen gelegenheid weer huiswaarts.

Het inschrijfgeld was € 1250,-- p.p. maar is verlaagd naar € 1100,-- p.p.

Voor verdere informatie kun je contact opnemen met de uitzetters, zie hiervoor de website van de ASVH. Het maximum aantal equipes dat mee kan is 14.

De uitzetters,

Nico en Marwi Peterse